31 augusti 2014

Spontaninköp och en tur i svampskogen

Det är inte så ofta jag gör spontaninköp, jag är mer den planerande typen, gränsar väl snarast till tråkig på det sättet... Men planerar man blir det ju också oftast bra resultat :) Men i veckan kunde jag inte motstå ett gräs som fullkomligt ropade "köp mig" när jag skulle inhandla gladiolus vid Saluhallen i Göteborg, vilket för övrigt är samma ställe där jag  i våras köpte min palm.



Gräset är ett Fjäderborstgräs, Pennisetum "Rubrum" och vid lite googlande kunde jag snabbt konstatera att något härdigt gräs är det inte, mycket tveksamt om det alls går att övervintra alls enligt diverse trädgårsforum. (Blomsterlandet mfl saluför det dock som ett perennt gräs.)

Men nu står det där i alla fall och jag tänker mig att det kommer att göra sig fantastiskt fint ihop med mina orange-aprikos rosor. Här tillsammans med Westerland. Nästa år ska jag ta ett större grepp om den här delen av trädgården, mer om det i kommande inlägg, men gräset kommer att funka finfint i det sällskapet bara det övervintrar :)

Igår blev det även en tur i svampskogen. Jag tror aldrig jag har sett så många olika svampar någon gång, merparten har jag inte en susning om vad de är för några. Gula kantareller och Karl-Johan är det som får slinka ner i svampkorgen. Det har väl knappast undgått någon att det är ett helt enormt Karl-Johan år i år. Vart man än gick fanns det enorma mängder. Nu ska jag bara lära mig att tillaga någon gått av dem också. Tycker i ärlighetens namn de mest smakar stekt fläsk (som i och för sig också gott...) men det ska väl gå att hitta några bra recept, svampsoppa om inte annat är ju alltid gott.

Fantastiskt vackra flugsvampar fanns det också gott om.


 

Och Karl-Johan som sagt. Och så sprang jag på en riktigt skum sak, som såg rejält läskig ut. Det verkar vara en Djävlussopp efter vad jag har hittat på webben, ovanlig och giftig. Nä, den såg inte speciellt aptitlig ut...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...