5 januari 2015

Julens trädgårdsböcker

När man har lite extraledigt så här efter julens mest intensiva dagar, är det oslagbart att få gotta sig i ett gäng nya trädgårdsböcker. Har man inga nya funkar det ju även ypperligt med gamla eller tar man en tur till biblioteket. I år var jag emellertid lyckligt lottad som fick två fantastiska böcker i julklapp av maken.



Trädgård & Mat på Italienska Rivieran - Möten i Ligurien av Paula Modig, en given favorit som jag kommer att läsa om och om igen... Om man som jag älskar trädgård, Italien (Ligurien i synnerhet) och italiensk mat, då blir man helt förlorad i en sådan bok. Och benägen att flytta söderut på studs :) Boken är lika delar reseskildring (beskrivningar av stora och små besöksmål och smultronställen), trädgård (utflykter till besöksträdgårdar och beskrivningar av hur trädgårdslivet kan se ut i den här delen av världen) och mat (recept på liguriska maträtter där de italienska råvarorna självklart står i fokus). Tanken var kanske inte att jag skulle sträckläsa boken, men den gick bara inte att lägga ifrån sig, den var avverkad redan på annandagen! Rekommenderar varmt denna bok!

Den andra boken är av det mer nyttigare slaget: Skydda din trädgård av Maj-Lis Pettersson. Trädgårdens skadedjur är ju ingen jättekul läsning, men nog så lärorikt. Nu fick jag t ex förklaring till klematisen och likaså syrenens oförklarliga vissnesjuka. Nästan helt säkert är det honungsskivlingen som ligger bakom missväxten och som frodas om man har gamla stubbar i trädgården. Och det var precis vad jag har bredvid såväl syren som klematis... En massa nyttig kunskap som lär komma till sin rätt framöver!

På en julklappsinköpsrunda i Göteborg före jul, hamnade jag i en popup-bokhandel. Tre böcker för hundra kronor, då måste man ju titta in. Siktet var förvisso inställt på julklappar, men det jag kom ut med var istället tre trädgårdsböcker till mig själv...



I Trädgårdstoppen tar Peter Englander en med på en resa runt i Sverige bland en mängd olika trädgårdar med olika inriktningar. En massa trevlig inspiration! Boken är alltså en förälängning av tv-serien med samma namn. (Som jag för övrigt helt har missat, men alla säsongerna finns kvar på tv8 play). Peter Englander har ju en ganska så egen språkstil och jag kan tänka mig att den kanske inte går hem hos precis alla, men jag kan faktiskt inte annat än gilla hans stora utsvävningar och måleriska utrop över alla fascinerande trädgårdar han möter.

I Nya Trädgårdens rum av Christel Kvant och Heidi Palmgren tar man planering, struktur och uppbyggnad av trädgårdens golv, väggar och tak på allvar. Kvant och Palmgren kompletterar varandra verkligen, där Heidi inte lämnar något åt slumpen och strikt förespråkar hur viktigt det är att göra en genomtänkt planering och aldrig gå händelserna i förväg. Alltså aldrig börja med pyntet i form av perenner och annat kul man bara vill påta ner bara för att det är så kul att gå loss med det. Christel å andra sidan har en mer förlåtande inställning som är lite lättare att förhålla sig till. Hur som helst är det en både lärorik och inspirerande bok. Och underhållande. Bästa citatet ur boken: "En del människor förstår inte att detta är det roligaste som finns." Sammanfattar allt väldigt bra tycker jag :)

Medelhavsträdgård av Kerstin Engstrand är precis så inspirerande som den låter med en massa fina bilder och bra tips och idéer för medelhavsälskaren. Jag känner att jag bara måste ha fler citrusträd, mer örter, ännu mer lavendel, fler terrakottakrukor och jag vill genast köpa fikon och persika och agave och kamelia och nerium och hibiskus...

Underbart härligt att ha fått så många dagar där man bara har kunnat gå omkring och skrota och läsa böcker. Det gäller att ta tillvara på sådana tillfällen, man vet aldrig när de dyker upp igen...



7 kommentarer:

  1. Så härligt med trädgårdsböcker i julklapp! Jag brukar recensera trädgårdsböcker, så nu blev jag påmind om att jag måste titta i förlagskatalogen när jag är tillbaka på jobbet i morgon. Jag älskar att läsa om Medelhavsväxter!

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det härligt, särskilt så här års! Jag kollade runt på din blogg lite, jättefin :) och vad kul med växthus, jag som håller på att spara och planera som bäst för ett framtida växthus :)
      /Gunilla

      Radera
  2. Tack! Växthus är underbart – så härligt att gå och längta efter ett :) Det skulle vara fantastiskt att bygga ett nytt när man har haft ett och vet vad man skulle vilja göra bättre! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen den känslan :) Jag skulle gärna gräva en damm till nu när jag vet var fallgroparna ligger ;)

      Radera
  3. Takk for boktipsene. Det er flere av disse jeg kunne tenke meg å lese. Det er så koselig å lese hagebøker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra :) Ja de är verkligen läsvärda allihop! Och kanske dyker det upp fler boktips här framöver, det står ju ett gäng i bokhyllan :)

      Radera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...