6 mars 2015

Rosa

Rosa är alltså veckans tema på Blommig Fredag. Jag har förvånansvärt lite inslag av rosa i min trädgård. Varför det? Jo när mitt trädgårdsintresse väcktes, var rosa något jag absolut inte kunde tänka mig. Märkligt kan jag tycka nu, men hur som helst lyser rosa fortfarande med sin frånvaro.

Men lite mer rosa blir det allteftersom. I vår lär det tex dyka upp en hel del rosa tulpaner.

Japansk Körsbär Kanzan
Japanska körsbäret Kanzan planterade jag förra året. Längtar så efter att mötas av det här igen när man går ut på morgonen!

Ros Astrid Lindgren
Astrid Lindgren hade ett tufft år förra året som ju inleddes med hemska frostnätter på våren. Hoppas hon är tillbaka i år.
Ros New Dawn
New Dawn kämpar förtvivlat för att komma upp sig. Få se om den lyckas bättre i år.


Nejlika
Nejlika som jag fått av en god vän. Doftar ljuvligt!

Rosa akleja
Aklejor är härliga. Har haft blå i alla nyanser, så helt plötsligt dök denna rosa upp mitt i gruset dessutom!

Biokovo näva
Biokovo nävan är en favorit. Har stora mattor av den som får breda ut sig mer och mer för varje år.

Mer rosa hittar du så klart på Bland rosor och bladlöss. Tack för alla goa kommentarer, blir så glad varje gång någon skriver en rad :) Ha en fin helg alla!

19 kommentarer:

  1. Underbara bilder på rosa blommor som ger sommarlängtan.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  2. Den Aklejan skulle gärna få poppa upp hos mig med, men mina blåa fortsätter att vara blå. Däremot har jag några mörkröda som byter färg till plommonlila.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är dom lustiga som bara byter färg så där. Blir intressant att se om det blir några rosa i år. Dom blå tar ju gärna överhanden, helt klart.
      Ha en fin vecka!
      /Gunilla

      Radera
  3. Många vackra rosa blommor hos dig med jag njuter
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Även om jag inte tillhör de rosa fanatikerna, måste jag medge att det är fint.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  5. Ja, mer rosa till folket ;) Körsbärsträd är ju bara för underbara, har också ett Kanzan som jag väntar på, fast just nu är det ännu julbelysning i det...;) Och Astrid har jag också, hon är lite kinkig här hos mig bara, men så är jag inte jättebra på rosor... men vackra är dom, de är ju ena riktiga marsipanrosliknande rosor!

    Trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att du inte är jättebra på rosor har jag lite svårt att köpa ;) Men jag håller med om att Astrid är lite känslig av sig. Men trots att hon var helt frånvarande hela förra sommaren, gav hon ett litet livstecken ifrån sig i höstas, så jag håller tummarna för att hon ska repa sig. Annars blir det en ny, för den här marsipanrosen är verkligen ljuvlig!
      Ha en fin vecka!
      /Gunilla

      Radera
  6. Men her var det jo flere rosa skjønnheter....

    SvaraRadera
  7. Vackra rosa bilder. Nejlikan tror jag är den som fanns här när jag flyttade in här. Vårdar den ömt :)

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  8. Kanzan fick ett år här, det var lite fel zon. New Dawn är fin där den trivs. Fin matta av Biokovo.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är lite tveksam till Kanzan här också så det blir riktigt spännande att se hur den kommer att må nu sitt första år. Åkte iväg för att köpa Accolade men blev så förälskad i denna istället så den fick helt spontant följa med hem...

      Radera
  9. Storkenebbteppet ditt var flott:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Får erkänna att jag var tvungen att använda Google Translate för att fatta vilken blomma du menade :) Härligt namn på en härlig växt! Snäppet bättre än det svenska namnet ;)
      Ha en fin vecka!
      /Gunilla

      Radera
  10. Va kul att få namn på nävan, jag har den också.
    Jag tycker den är så fin och Flammentanz och Astrid Lindgren. Ja visst nämnde du att vi hade lite lika växter ;)
    Kram ha en trevlig vecka! Hej Ewa :)

    SvaraRadera
  11. Nejlikan har jag haft så vansinnigt svårt för! Nu fattar jag inte varför?? I år ska den planteras och definitivt en rosa variant ;)

    Tack för galet fina bilder!

    Ha en skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Visst är det lite märkligt hur man ändrar smak i trädgården allt eftersom åren går. Jag har också flera favoriter nu som jag absolut inte kunde tänka mig att se efter för ett antal år sen....
      Ha en fin vecka!
      /Gunilla

      Radera
  12. Du har ju flera rosa nyanser i din fina trädgård!
    Milla

    SvaraRadera
  13. Tack för alla era fina kommentarer! Helgen har varit intensiv med inomhusprojekt, men nu har jag satt mig och kollat ikapp, det är så himla kul med avtryck från bloggbesökare :)
    Ha en riktigt fin vecka alla!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder. Tack för titten
    Anette

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...