5 april 2015

Mina tips för att hålla rådjuren borta

Ena dagen blommar krokusen så fint så fint och sen vips en morgon liknar trädgården mest en stubbåker. Av krokusen syns inte minsta blomblad och tulpanbladen som har börjat titta upp är rejält naggade. Känns det igen? Så oerhört frustrerande och ledsamt det är!

Så nu gäller både hängslen och livrem för att rädda vad som räddas kan. Tänker testa allt, både metoder som jag provat tidigare och en del nytt. Här kommer mina tips:

Tvålar!

Lukt av än det ena och än det andra ska ju kunna hålla rådjuren på avstånd till viss del. Har inte testat tvålknepet tidigare, få se hur det funkar. Köpte ett gäng starkt parfymerade tvålar som jag delade på mitten för att få fler "doftbollar", det går lättare att dela dem om man värmer kniven i varmvatten först. Sen körde jag en stoppnål genom tvålbitarna och trädde igenom najtråd eller spettade på pinne.



 


Plantskydd

 

Blodmjölbaserat plantskydd, har jag använt tidigare. Pulvret, som ser ut som chockladpuddingspulver och är lika flyktigt, blandas med vatten och hälls över eller penslas på plantorna. Klabbigt värre, kan behöva upprepas om det regnar mycket. 
Fördel - Tja, det funkar ju faktiskt.
Nackdel - det blir inte så snyggt med den här mörkbruna sörjan på tulpanbladen. 

Råväck

Färdigpreparerade pinnar finns ju att köpa som man bara blöter upp och sätter ner där man vill.

Fördel - ska enligt instruktionerna hålla i flera månader.
Nackdel - dyra om man ska täcka upp stora ytor.











Fårull

Att lägga ut fårull har jag testat tidigare med gott resultat. Inväntar just nu leverans av en hög ull!

Göra egna oasispinnar

Blanda 1kg blodmjöl med 2,5 dl ammoniak plus vatten. Skär till oasisbitar och sätt i en blompinne. Sänk ner oasisen i geggan och låt stå över natt. Jag vet att jag har gjort det någon gång för länge sen, minns inte resultatet, men det lär ju vara ganska effektivt. Även detta ett söligt arbete, men vad gör man inte...

Sen finns det ju ytterligare knep, cd-skivor, hårsprej, hundar, musik, staket... Lämna gärna ditt bästa tips i en kommentar, jag tar tacksamt emot alla knep för att hålla de här glupska djuren på avstånd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...