9 oktober 2015

Sommarens projekt - rosträdgården

Mitt stora projekt i sommar var att förvandla den alltmer borttynande rosenrabatten till en riktig rosträdgård. De rosor som kämpade på försvann alltmer bland alla dagliljor och malört, dags att göra något drastiskt alltså.

En av alla Austinrosor - Wollerton Old Hall här tillsammans med malört.
Först blev det en hel del planeringsarbete - vilka rosor ville jag ha, vilka av dessa hade förutsättningar att funka hos mig, vilket sällskap skulle de ha av andra växter och hu - vilka måste jag välja bort...

Comtes de Champagne - hett erfterlängtad som nu pryder sin plats!

Lady of Shalott - en av mina favoirter. Underbara knoppar, frisk, orkar bära upp sina blommor och luktar ljuvligt (som alla Austinrosor...)

Crocus Rose - en annan favorit
Planerandet resulterade i en inköpslista på 15 nya rosor som skulle komplettera de befintliga 10-talet som redan fanns på plats. Merparten av rosorna är Austinrosor och alla nya beställde jag på Flora Linnea. Superkvalitet, kommer definitivt att beställa där igen! Färgskalan går från ljust aprikos till kopparfärgat, några med mer dragning åt gult, andra mer åt rosa plus en del cremevitt.En rosa Astrid Lindgren och en New Dawn utgör undantaget.

Som sällskap till rosorna har jag vit brunnäva, vit Veronica, lavendel, brun daglilja, vit digitalis och en vit stockros. Klematisen Summersnow finns med också. Och en mörk flikbladig fläder.


Hos mig består marken av ren sand, så det blir mycket grävarbete och tillförsel av ny mullrik jord när man ska anlägga en rosträdgård. Men å andra sidan är det ju lättgrävt :) Baktill i rabatten byggde jag och maken en spaljé av armeringsmatta och som extra plus avgränsade vi rabatten med en plåtkant som även fungerar som snigelbarriär mot hagmarken bakom trädgården. För där finns det oändligt med mördarsniglar som jag för en ojämn och ständigt pågående kamp mot! (Plåtstaket är helt klart grejen för att hålla mördarsniglarna på avstånd, mer sånt kommer det att bli nästa år.) Här kan du läsa mer om min spaljé.

När man nu summerar sommaren kan jag konstatera att resultatet av den nya rosträdgården blev över förväntan. Jag har varit väldigt flitig med att vattna vågar jag nog påstå och det har definitivt gett resultat. Läste om en man som anlagt en gigantisk rosträdgård på sandmark och hans råd var att vattningen är viktigare än gödslingen, så det tog jag fasta på.




Nu hoppas jag att de ska fixa vintern och återkomma minst lika fint nästa år. Nyplanterade rabatter tycker jag alltid blir lite "virriga" första sommaren så nästa år när perennerna har etablerat sig lite bättre också hoppas jag att det ska bli ännu ett snäpp bättre!

Före: Nä det ser inte mycket ut för världen...
Efter: Spaljén både ramar in och skapar ett gynnsamt microklimat. Med plåtkanter runt rabatterna blir intrycket prydligare. Stenmuren bak i bild har förlängts lite. Rosorna framför stenmuren uppskattar verkligen microklimatet den bidrar till. Bilden är tagen innan rosorna kom igång att växa på allvar, därför är den inte så "rosig", det var ändå den bästa jag hittade...

Westerland - står för det mest färgsprakande inslaget

Claire Austin - ytterligare en favorit, inte bara för sin vackra blomnings skull utan för att hon har ett upprätt växtsätt och orkar bära upp blommorna även när de är fullt utslagna.

Ingen rosträdgård utan honungsros! Helena Hybrida.

Crown Princess Margaretha. Hon har hängt med ett tag och gillar uppenbarligen läget. Och jag gillar henne :)

Carolyn Knight

Vill du följa hela utvecklingen av mitt rosträdgårdsprojekt hittar du alla inläggen här. Där hittar du så klart många fler bilder också, det var inte lätt att välja ut bara några till det här inlägget.. I vinter har jag för avsikt att göra en förteckning över alla rosorna och framöver även följa upp med hur de fungerar här i zon 3-4 i en sandig tillvaro. Tills den blir verklighet, så är här i alla fall en lista över alla mina rosor just nu (HC Andersen och Flamentanz växer på andra ställen men de fick komma med på listan ändå):

Astrid Lindgren
Carolyn Knight
Chinatown
Claire Austin
Comtes de Champagne
Crocus Rose
Crown Princess Margaretha
Flamentanz
Gentle Hermione
Ghishlaine de Feligonde
Golden Celebration
HC Andersen
Honungsros "Hybrida"
Lady Emma Hamilton
Lady of Shalotte
Lichfield Angel
Linnaeus
Louice Bougnet
Maigold
Morden Sunrise
New Dawn
Port Sunlight
Westerland
Winchester Cathedral
Wollerton Old Hall

Det var som sagt mitt sommarprojekt. Fler projekt hittar du på Bland blommor och bladlöss. Ha en fin helg alla!

8 kommentarer:

  1. Lysande att läsa om ditt projekt. Gillar de där varma färgtonerna. Westerland och Linnaeus har jag, de får mycket "åååh" av besökare.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Åååå, vilket härligt projekt med en ny rosenrabatt och så fint det blev, gillar verkligen spaljen och den vackra stenmuren! Tack för inspirationen! Ha det bäst! /Lotta

    SvaraRadera
  3. Det ble en veldig fin roserabatt. Det må bli litt av et syn når alt blomstrer!

    SvaraRadera
  4. En fin rabatt med härliga rosor du har skapat i ditt projekt. Så kul det är när det blir bra. ( hoppsan nu hittade jag en till blogg med samma rubrik)
    Ha en fin och skön helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Imponerande samling rosor och spalten blev verkligen fin.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  6. Så fint det blev, och mycket vackra rosor.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  7. Tack för alla fina kommentarer :)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  8. Rosor är något vi vill ha mer av i vår trädgård. Blir riktigt inspirerad av att läsa om ditt rosenprojekt.
    Allt gott! / Birgitta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...