8 juli 2016

En trollslända blir till

Häromdagen hittade jag den här trollsländan sittandes blick stilla på min solcellslampa. Och bredvid den något som såg ut som en groteskt skalbagge, men som vid närmare anblick visade sig vara vad som blivit kvar när nymfen krupit ur sitt skal och förvandlat sig till en trollslända!


Trollsländan var enormt stor, 8-9 cm från topp till tå och lika bred mellan vingspetsarna. Den satt där stilla hela dagen så jag trodde nästan att det inte var något liv i den. (Jo jag var tvungen att peta lite försiktigt på den och visst levde den...) Rätt vad det var så var den borta. Med tanke på deras korta liv, så kanske den tyckte att det var surt att dagen för födelsen skulle vara en småkall, grå och regntung dag så den försökte förhala det hela lite.. Oerhört vacker var den i alla fall!

Jag har länkat till den här filmsnutten tidigare över hur en trollslända blir till, men den är värd att lyftas igen: Naturens underverk - Trollslända.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...