14 juli 2014

Semester och dags att bara njuta...

Första semesterdagarna, inte mycket som går upp mot det, oavsett hur mycket man gillar sitt jobb. Och när semestern dessutom inleds med finaste vädret och en värme som kvällstidningarna kallar tropisk ja då är det inte mycket mer man kan önska sig! 

Jag känner mig så nöjd med vår baksida - altanen och uteplatsen vi gjorde förra sommaren blev klar i slutet av sommaren så det är egentligen först i år som den kommer till sin fulla rätt. Och i år har den kompletterats med ytterligare en uteplats direkt vid dammkanten. Det är något visst med att sitta precis vid vattnet och avnjuta morgonens första kaffekopp eller kvällens glas rött, betrakta fiskarna simma omkring och låta sig varvas ner av bäckens porlande.




Jag är verkligen jättenöjd med muren med dagliljor. Nu börjar som så smått prunka i all sin prakt. Genomgående gula och brända orange toner gör totalintrycket än lite varmare.


Och palmen som jag fraktade hem på ett ganska så osannolikt sätt pryder sin plats. Om palmens (och min!) äventyrliga resa från Göteborg till sitt nya hem kan du läsa om här.

 

palm i trädgård
Ligga och blicka upp mot den här vyn är något jag inte har något emot :) Det blir väldigt intressant och se om jag lyckas övervintra palmen. Och var jag ska hysa den...
Årets nytillskott, uteplatsen vid dammen, blev lika bra som jag hade tänkt och uppskattas inte minst av dom som i motsats till mig föredrar skugga framför sol. Gången som binder samman de båda uteplatserna blev pricken över i:et.

uteplats vid damm


damm med vattenfallNärheten till vatten ska inte underskattas, även om det handlar om en damm modell mindre. Vattenfallet har en minst sagt rogivande inverkan också. Enda dilemmat är grodorna som lockas till dammen och dottern som har utvecklat en rejäl grodfobi! Så då och då blir det till att bedriva grodjakt och försöka fånga in dom små liven och ge dom ett nytt liv i den närbelägna ån. Dom låter sig inte gärna fångas kan jag meddela, men vad gör man inte för att alla i familjen ska kunna tänka sig att vistas ute i trädgården utan att få totalt hjärtslag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...