10 augusti 2014

Sensommaren är orange

Det är inte så jättemycket som blommar just nu, jag inser att jag behöver komplettera med mer senblommande växter. Rudbeckia, solhatt, hortensia och så flerårig solros, Lemon Queen som jag fick upp ögonen för för ett tag sen.

De få som blommar är i alla fall inte speciellt blygsamma av sig. Och de uppstammade olvonen är kanske som allra vackraste just nu med bär som så sakteliga går från orange till rödaste rött.


olvon

uppstammad olvon

daglilja

eldkrona i kruka

montbretiaorange kanna


Monbretian satte jag förra året och visade minsta tecken på att vilja blomma. Men i år överraskade den med att inte bara ha övervintrat, utan även blommar villigt :) Kannan har hängt med länge nu, känns lätt orientalisk och mycket färgstark!

För övrigt så har helgen ägnats åt en väldigt behövlig uppfräschning av garage nedfarten. (Vi har en sån där klassisk 60-talslösning där garaget är beläget i källarplan med en brant backe ner.) Väck med allt ogräs. Tvättat murarna med målartvätt och sen målat. När jag var klar och mycket nöjd insåg jag att jag borde tagit "före och efter kort". Inte för att det är så mycket att visa upp men för att påminna mig själv om vilken stor förändring en så förhållandevis liten insats gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...