28 april 2015

Nya rosor i jorden

15 rosor väntar på ny jord!

Denna och förra helgen har jag ägnat mig åt att plantera mina nya rosor. I vintras beställde jag 15 rosor från Flora Linnea, mestadels Austinrosor och i mitten av april dök leveransen upp. Jag har aldrig beställt rosor och fått dem levererade via posten förut, så lite fundersam var jag allt. Men de hade superkvalitet och om jag inte lyckas med dem så beror det i alla fall inte på grundkvalitet och transport.






Inte riktigt den ulitmata jorden att
plantera rosor i.
Men  varför göra det lätt för sig?



Eftersom marken här består av ren sand, så har det blivit en och annan skottkärra sand som har körts iväg och ersatts med ny fräsch rosjord. I princip en skottkärra och en påse rosjord per planta blev det. Om inte rosorna uppskattar den omsorgen, ja då vet jag inte vad jag kan göra mer...








Före. Nä, det ser inte mycket ut för världen just nu...
Aichan i bakkanten åkte väck. Ja inte i komposten, dom fick en ny placering där det inte gör så mycket om de levererar eller inte. Nog är det ödets ironi att den ros som jag har valt med mest omsorg för att passa de lokala förutsättningarna, är den som trivts absolut minst! Det har bara blivit någon enstaka pinne per planta och de få blommor som blivit har junibaggarna kalasat i sig.

13 olika sorter har åkt ner i jorden de två senaste helgerna. En av varje, utom Linnaeus som jag slog till med tre av. Helt tvärt emot alla rekommendationer att man ska plantera minst tre av samma i grupp. Vadan detta då? Tja, två anledningar. 1 Det finns ju så oerhört många man bara vill ha, så det är svårt att begränsa sig... 2 Det handlar trots allt om rosor på gränsen till att vara härdiga här, så då testar jag hellre med en av varje och ser vilka som verkar gilla läget bäst och ser till att lämna lite utrymme så jag kan komplettera med fler av de sorterna ett annat år. Här har jag skrivit om rosorna som jag valde.

Nu ska jag bara komplettera med perenner som sällskap. Malörten åkte väck i grävivern. Troligen lär den dyka upp ändå här och där, den har ju en förmåga att breda ut sig rejält. Jag kommer att dela mina vita brunnävor som trivs ypperligt här, likaså vit Veronica. Sen kommer det även att bli  en hel del vita/blekgula fingerborgsblommor. Lavendel finns redan, kanske blir det några till. Här är ett inlägg om hur jag har tänkt att allt ska bli i slutändan.

Jo, en sak till! Det ska ju byggas en spaljé också baktill i rabatten. Stolpar med armeringsnät och vassmatta nertill för att förbättra mikroklimatet för de kräsna engelska damerna.

Så har ser det ut just nu när alla rosor är på plats. Ser fram emot sommaren och om resultatet blir lika fantastiskt som bilden i mitt huvud :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...